.
Me olemme Trix Games ja kehitämme tanssipeliä. Tämä on kehitysblogimme, johon kirjoitamme kuulumisia pelin kehityksestä.

torstai 1. syyskuuta 2011

Alkuaskeleet

Noniin. Nyt on toinen työpäivä menossa palaverin jälkeen, ja ainakin ekana päivänä tuli tehtyä ihan hyvin hommia. Kymmenisen revisiota tuli versionhallintaan lisää omalta osaltani ja Verkeliltä yksi (joskin paljon isompi).

Aloitin pelin päävalikon säätämisellä, sillä se on ollut parin betaversion ajan aika kauheassa tilassa. Valikko-optioiden fontti meni vaihtoon, logolle lisäsin pientä animaatiota ja ääniefektiä, ja How to play -videolle alustavan väliaikaisversion, jotta mahdollinen vaikutus performanssiin ja ulkoasuun olisi nähtävissä. Lisäksi Alhe rupesi toteuttamaan uutta logoa nykyisen tilalle ja päätti toteuttaa myös valikon eri näköiseksi, joten päävalikko saadaan varmaan pian paljon entistä parempaan kuntoon. Tuo How to play -video pitäisi vielä toteuttaa ihan tosissaan, mutta sen jätän vähän myöhemmäksi.

Päävalikon lisäksi käytin aikaa asetusvalikkojen korjaamiseen. Aikaisemmin pelissä oli ongelma kun tiettyjä grafiikka-asetuksia vaihtoi, mutta sain nämä asetuksen vaihtamiset toimimaan nyt kauniisti ilman pelin uudelleenkäynnistystä. Samalla pystyin palauttamaan taustavideon asetusvalikoiden taustalle.

Lisäksi korjasin tähän mennessä tehtyjen suomennosten ja ruotsinnosten ongelmat ääkkösten kanssa ja säädin vähän asetustiedostoja niin että käyttäjä ei voi säätää tiettyjä asetuksia, joita ei ole tarkoitus päästä säätämään.

Verkel otti tämän viikon työkseen toteuttaa editoriinsa työkalun, jolla voidaan kätevästi kaikkiin pelin kappaleisiin saada yhtä nappia painamalla double-koreografiat single-koreografioiden pohjalta. Double-koreografioiden generoiminen onkin jo olemassa, mutta aiemmin tämä piti tehdä yksitellen koreografia kerrallaan. Massatyökalun toteuttamiseen meni vain yksi ilta ja tämän jälkeen versionhallintaan ilmestyi kaikkiin kappaleisiin nämä generoidut koreografiat. Tästä on stepartistien helppo jatkaa doublen työstämisen parissa, kun koreografioissa on jo rytmit ja osittain kuviotkin valmiina.

Tänään jatkuu taas hommat ja vehnae on tulossa tänne tekemään töitä saman katon alle. Raportteja etenemisestä blogissa taas lähiaikoina!

4 kommenttia:

  1. Älkää tehkö kommenttien määrästä liikaa johtopäätöksiä - hyvää lukemista ja blogilla on kyllä seuraajia, vaikkei teksti varsinaisesti herätäkään kysymyksiä. :)

    Kuva/video/muuta materiaalia odotellessa, vaikka ymmärränkin ettei keskeneräinen materiaali välttämättä ole parasta mainosta!

    VastaaPoista
  2. Tosin, mitäs versionhallintaleiriä kehitystiimi edustaa? :o)

    Ja toivon, että helpommissa charteissa on jätetty turha kikkailu pois - doublestepit ja crossit häiritsi alussa "oikein" pelaamisen opettelua turhan paljon. Simppeli tepastelu on ihan kivaa, etenkin jos joutuu pelaamaan samalla padia vastaan.

    Lisäksi rohkeasti vaan lapsukset kaiken kansan kuultavasti - mitä ongelmia grafiikka-asetusten kanssa, mitä asetuksia ette oikein halua käyttäjän räpeltävän? ;)

    VastaaPoista
  3. Versionhallintasysteeminä SVN. Muitakin on harkittu jossain vaiheessa, mutta tämä oli kaikille jo tuttu PRO Packin ajoilta.

    Helpoimpiin chartteihin on ihan oikeasti käytetty aikaa. Meillä vaikeustaso 1 on konsistentisti järjettömän helppo, ja 2 on sitten sitä mitä ITG:n 1:ltä normaalisti voi odottaa. 3-6 tasot on tällä hetkellä se mihin taas on sitten käytetty kaikkein vähiten aikaa, mutta tarkoitus on niihinkin vielä ehtiä panostamaan ihan tosissaan. Myönnetään että siellä on kaikenlaista kuraa.

    Mitä tulee tarkempiin detaileihin niin kysykää ihmeessä tosiaan jos niitä haluaa. Ajattelin pitää blogit mahdollisimman tiiviinä paketteina, mutta tarkoitus ei ole "pimittää" tietoa kuitenkaan. Vastailenpa siis näihinkin aiheisiin tarkemmin:

    Ennen korjailuja kuvasuhteen vaihtaminen johti siihen että kaikki graffaelementit oli ihan missä sattuu, koska asettelu noudatti osittain vanhaa ja osittain uutta kuvasuhdetta. Etenkin väärään muotoon jäänyt taustavideo oli pahan näköinen. Nyt graffa-asetuksista poistuttaessa peli käy pikaisesti täysin tyhjän "nollausruudun" kautta ja kaikki graffa sen jälkeen noudattaa normaalisti uutta kuvasuhdetta.

    Säädettävistä asetuksista tietysti esimerkiksi pelin ajoitusikkunat ja life barin asetukset on sellisia, joihin pelaajien ei tietenkään pitäisi päästä käsiksi, että tulokset kaikilla pelaajilla on identtisiä. Viimeisimmässä asetusten säätelysetissä taisin ainakin poistaa muokattavista asetuksen, jolla pelaaja olisi voinut laittaa pelin "kolikkopelimoodiin" mistä olisi käytännössä seurannut pelin kaatuminen, kun peli ei tätä moodia teeman puolesta tue. Sitten taas jotain asetuksia kuten taustavideoiden moodia (päällä/poissa) käyttäjän on varsin hyvä päästä muokkaamaan, ja se asetus oli lipsahtanut pelin pakottamaksi.

    VastaaPoista
  4. Kyllä tätä blogia on tullut parin viikon välein kurkkailtua vaikkei erityisiä kysymyksiä ole herännytkään. Kiva kuulla että päivityksiä tulee nyt useammin, pysyypähän mielenkiintokin paremmin yllä :) Tsemppiä!

    VastaaPoista