.
Me olemme Trix Games ja kehitämme tanssipeliä. Tämä on kehitysblogimme, johon kirjoitamme kuulumisia pelin kehityksestä.

lauantai 26. kesäkuuta 2010

Nopea, Nopeampi, Nopein

The message is repeated in English below.

Hei taas! Asetettu tavoite täyttyi nopeasti ja Facebook-ryhmämme sai sadannen jäsenensä eilen. Toivottavasti kiinnostuneita riittää jatkossa vielä lisää.

Mihin se laskin taas katosi?


Tanssipelien alusta asti pelaajien kiusana on ollut vaikeus valita nuolille sopiva vierimisnopeus. Ensimmäisissä peleissä vierimisnopeutta ei voinut muuttaa tai vaihtoehtoja oli hyvin rajallisesti. Myöhemmin vaikutusmahdollisuudet ovat lisääntyneet, mutta uusimmissakin peleissä pelaajia usein kiusaa rajoitettu määrä nopeusvalintoja ja näiden hankala toimintatapa. Useimmissa peleissä nuolten vierintänopeus pohjautuu kyseisen musiikkikappaleen tempoon ja nopeudelle voi asettaa kertoimia ennalta määrätystä listasta. Tästä johtuen pelaajat joutuvat viettämään turhaan aikaa laskien kertolaskuja ja pohtien itselleen sopivaa kerrointa kuhunkin kappaleeseen. Lisäksi täydellistä vaihtoehtoa ei usein pysty edes saavuttamaan rajallisten kertoimien takia.

Dance Tricksissä pelaajalle tarjotaan perinteisten kertoimien sijasta suoraan lista nopeuksista, joista hän voi valita itselleen parhaan. Jos pelaaja on esimerkiksi tottunut pelaamaan nopeudella 500 voi hän valita listasta suoraan tämän nopeuden. Peli huolehtii valitun nopeuden perusteella oikean kertoimen laskemisesta kappaleen huippunopeuden perusteella. Jos kappaleen suurin pelattava nopeus on esimerkiksi 200, toimii peli nopeuden 500 valinneelle pelaajalle aivan kuin hän olisi valinnut kertoimen 2.5. Jos suurin pelattava nopeus taas on 250, toimii peli kuin valittuna olisi kerroin 2.

Lisäksi tämä uusi nopeusvalinta säilyttää kaikki kappaleen nopeusvaihtelut ja pysähdykset, toisin kuin aiemmista peleistä tuttu C-nopeusmodi, joka asettaa koko kappaleen ajalle vierimisnopeuden vakioksi. Pelistä löytyy tietysti myös mahdollisuus poistaa kappaleesta nopeusvaihtelut ja pysähdykset C-modien tapaan.

Missäs se yllätys taas olikaan?


Toinen nuolten vierimiseen liittyvä ongelma ovat kappaleen aikana tapahtuvat tempovaihdokset ja pysähdykset. Kummatkin ovat tehostekikkoja, joiden on tarkoitus tuoda mielenkiintoa ja mahdollisesti myöskin haastetta kappaleen koreografiaan. Pelaajan pakottaminen lukemaan hitaita ja nopeita vierimisnopeuksia samassa kappaleessa on meidänkin mielestämme varteenotettava tapa luoda lisähaasteita, mutta mielestämme pelaajan ei pitäisi joutua opettelemaan kappaleiden koreografioita ulkoa vain sen takia että niissä on yhtäkkisiä nopeuden muutoksia tai pysähdyksiä. Pelissä pitäisi olla mahdollista pelata kappale heti ensimmäisellä kerralla oikein jos vain pelaajan taidot tähän riittävät. Tämän takia Dance Tricksissä on uutena ominaisuutena nuolien joukossa indikaattorit nopeuden vaihdoksille ja pysähdyksille.

Nuolien mukana näytölle vierii viivamainen efekti, joka indikoi nopeuden vaihtumista tai pysähdystä. Efektejä on kolme erilaista: Yksi osoittaa nopeuden kasvamista, yksi nopeuden lasksemista ja yksi pysähdystä. Kun efekti saavuttaa kohdenuolet, nopeuden muutos tai pysähdys alkaa samaan tapaan kuin askelta pitää painaa juuri sen saavuttaessa kohdenuolet. Tämän efektin ansiosta pelaaja voi pelata nopeusvaihteluita sisältävän kappaleen ilman huolta siitä että yhtäkkinen vaihdos pilaa tuloksen yllättäessään pelaajan. Haaste tuleekin jatkossa puhtaasti eri nopeuksien vaatimista lukutaidoista, kun nuolet ovat hitaammilla nopeuksilla lähempänä toisiaan.

Pysähdysten kanssa pelkkä indikaattori pysähdyksen alkuhetkestä ei kuitenkaan riitä, sillä pysähdyksen kesto voi myös olla erittäin satunnainen ja nuolien vieriminen saattaa jatkua yllättäen. Tätä varten pelissä on erillinen näyttö pysähdyksen kestoa varten. Peliruudussa on kellon muotoinen näyttö kappaleen kestoa kuvaamaan. Tämän hetkisen suunnitelman mukaan kellonäytön reunoille syttyy pysähdyksen aikana hehku, joka "palaa pois" reunaa pitkin pysähdyksen aikana. Hehku katoaa täysin pysähdyksen loppuessa.

Mutta kun...


Historian saatossa tanssipelien harrastajien joukosta on aina löytynyt muutosvastarintaa uusien ominaisuuksien löydettyä tiensä peleihin. Aikoinaan pelkkä nopeuskeroimen käyttäminen ja myöhemmin erilaisten tasapainoa tukevien tankojen käyttäminen ovat nostattaneet monipuolisia mielipiteitä harrastajien suista. Varmasti jotkut harrastajat ovat sitä mieltä että näiden uusien nopeudensäätömahdollisuuksien ja yllätykset osoittavien indikaattorien lisääminen poistaa pelistä olennaisia haasteita, mutta olemme vakuuttuneita siitä että nämä ominaisuudet vain raivaavat tieltä keinotekoisia rajoituksia, jotka astuvat sen tanssipelaamisen ydinasian tielle.

Vaikka olemmekin varmoja valitsemastamme suunnasta, haluamme silti kuulla sinun mielipiteesi. Vastaathan tähän blogiviestiin omien mielipiteitesi kera, jotta saamme aikaiseksi aktiivista keskustelua aiheesta.

Lopuksi haluamme vielä toivottaa kaikille hyvää juhannusta!



Fast, Faster, Fastest


Hi again! The target of one hundred members in our Facebook group was met really quickly when we got our one hundredth member yesterday. Hopefully there are still more interested people out there.

Where did I put that calculator again?


For the beginning the bane of dance game players has been the difficulty of selecting a suitable scroll speed for the arrows. In the first games it wasn't possible to change the scroll speed or the options were very limited. Later on the possibilities for modifying the scroll have broadened, but even in the newest games players are irritated by limited options and their cumbersome method of functioning. In most games the scroll speed of the arrows is based on the tempo of the song and you can assign multipliers to the speed from a pre-set list. This means that players need to spend unnecessary time multiplying numbers and thinking about a suitable multiplier for each song they play. In many cases it is also impossible to reach a perfect speed due to the limited amount of multipliers.

Dance Tricks offers the player a list of direct speeds instead of the traditional multipliers. The player selects the speed that fits him and sticks with that speed. If the player is used to playing with the speed of 500 for example he can simply pick that speed from the list. The game then handles calculating the correct multiplier based on the song tempo and the selected speed. If the maximum speed of the song is for example 200 the game works as if the player had selected a multiplier of 2.5. With the maximum speed of 250 this would mean the same as multiplier of 2.

Additionally the new speed selection method keeps all speed changes and stops in the song intact unlike the C-mod known from earlier games. The game does also have the option to remove speed changes and stops just like the C-mod does in other games.

Where was that surprise? I don't quite remember...


Another problem related to the scroll of arrows are the tempo changes and stops happening during a song. Both are special effects meant to create more interesting choreographies and possibly to add challenge to them. Forcing the player to read slow and fast scroll speeds in the same song is something that we also hold as a good method of creating additional challenges for the players, but what we don't agree with is forcing the player to learn all songs by heart due to sudden random changes and stops. We think that each song in a game should be perfectly playable on the very first attempt by a player as long as their skill level is high enough. This is why as a new feature in Dance Tricks we have included an indicator in the middle of the arrows for speed changes and stops.

With the arrows you can see a line-like effect scrolling up towards the targets. There are three effects in the game: One for speedups, one for slowdowns and one for stops. When the effect reaches the target arrows the speed change or stop begins just like you have to step an arrow when it reaches the targets. Thanks to this effect a player can play any song with speed changes and stops without having to worry that a sudden change will spoil his score. The challenge from these changes will come purely from the skill required to read different speeds as the arrows get closer to each other.

With stops the indicator for the start of the stop isn't sufficient however as the length of the stop can also be very random and the arrows might start moving again very suddenly. For this sake the game has a separate indication for stop length. The game screen has a clock-like meter displaying song progress. Our current plan is to add a glow on the edges of this clock during stops. The glow will "burn" along the edge during the stop and disappear completely when the stop is over.

But but...



During the history of dance games there have always been gamers who have opposed new innovations and features. Even things such as the original introduction of speed multipliers and the usage of bars to hold balance have risen differing opinions from dance gamers. Some players will most likely say that these new featured are cheating and remove necessary challenges from the game, but we are confident that these features will remove unnecessary complications from the game which are in the way of the core ideas of the game genre.

Even though we are confident with our selected path we still want to hear your opinion. Pleases respond to this blog post with your thoughts so that we can get some active discussion on the topic.

In the end we also want to wish a joyful midsummer to everyone!

4 kommenttia:

  1. Onko näille ominaisuuksille jotain off-nappia kans, jos indikaattoreita ei "oldschool-tapaan" halua nähdä? Onko sellainen edes mahdollista toteuttaa (järkevästi)? Sehän olisi paras vaihtoehto, että niitä olisi mahdollista käyttää jos haluaisi, mutta ne saisi myös pois (jos esim. haluaisi testata, että osaako jo kappaleen "ilman apua")?

    VastaaPoista
  2. Juu, ominaisuudet saa myös modien avulla pois käytöstä, jos haluaa pelata enemmän "old school" -meiningillä.

    VastaaPoista
  3. Oikein loistava muutos ajatellen jo nyt ainakin uusia pelaajia, ja jos kerran modin saa myös pois päältä niin en usko että kellään on kamalaa valittamista "pullamössösukupolven" vaatimuksista. Nopeuksien kertolaskuun on kyllä melkein jo tottunutkin :P

    VastaaPoista