.
Me olemme Trix Games ja kehitämme tanssipeliä. Tämä on kehitysblogimme, johon kirjoitamme kuulumisia pelin kehityksestä.

perjantai 30. huhtikuuta 2010

Lisää testituloksia

Luethan ensin edeltävän blogiviestin.

Koreografioiden testaamista on tähän mennessä tehty pääosin kahdelle vaikeimmalle vaikeustasolle (pelissä on tuttuun tapaan viisi vaikeustasoa per kappale), mutta myös osaa helpommista koreografioista on jo ehditty testaamaan. Testaajille on tarjolla täytettäväksi palautelappuja, jossa kysytään kysymyksiä kattavasti kaikilta eri osa-alueilta, jotta kunkin kappaleen ja koreografian ongelmat saadan yksilöityä. Testaajat täyttävät palautelappuja vaihtelevalla aktiivisuudella, mutta palautetta annetaan etenkin silloin kun koreografiasta on ollut annettavana sellaista palautetta jonka perusteella toivotaan muutoksia. Silloin kun kaikki on kunnossa palautelappuja on kirjoiteltu vähemmän, eli pelkästään lappujen palautetta tuijottamalla kokonaisuudesta voi saada huonomman kuvan kuin mikä tilanne oikeasti on. Tästä huolimatta keskimääräinen palaute on huomattavasti parempaa kuin mitä kukaan voisi toivoa ensimmäisiltä pelitestaajilta tuoreelle tuotokselle. Tarkempaa tilastotietoa on tarjolla hieman alempana.

Suuressa roolissa positiivisen palautteen taustalla ovat työskentelytekniikat ja osaajat koreografioiden saralla. Mukana on suomen parhaita koreografeja, jotka eivät kalpene maailmanlaajuisessakaan vertailussa. Vuosien kokemuksista on opittu paljon ja etenkin virheistä on otettu opiksi. Tuotokset ovat nyt entistä mukavampia pelata ja kikkoja on sopivissa määrin ja sopivissa paikoissa. Pelaajatyytyväisyys on suuressa osassa tekoprosessia, mutta tarkoituksena ei kuitenkaan ole tehdä pelkkää suoraviivaista samaa kaavaa toistavaa koreografiaa jokaiseen kappaleeseen. Jokaisella kappaleella on oma uniikki fiilis ja koreografioihin pyritään sisällyttämään kaikenlaisia uusia oivalluksia, joita etenkin fanipuolella on viime vuosina nähty.

Kokeneen ja lahjakkaan tiimin lisäksi lopputulosta parantavat uudet projektin aikana kehitetyt työkalut. Projektin ohessa on kehitetty omaa editointiohjelmaa, jossa monet toiminnot perustuvat pitkällisiin teoreettisiin ja käytännönläheisiin keskusteluihin, joita aiheesta on aiemmin käyty. Esimerkiksi pystymme nyt helposti etsimään koreografioissa esiintyvät "double stepit" ja koreografiasta saa nätissä taulukkomuodossa selville kuinka kauan pelaajan keho osoittaa alustalla mihinkin suuntaan, jolloin voidaan välttää "yksipuoleisia" koreografioita. Aihe on kuitenkin niin laaja ja mielenkiintoinen, että editorille ja sen ominaisuuksille on luvassa täysin oma blogiviesti myöhemmin.

Pitemmittä puheitta siirrytään tilastojen pariin:

Testausryhmiä on tähän mennessä ollut yhteensä kuusi, joista jokaisessa on ollut täysin eri ihmiset. Neljä näistä ryhmistä keskittyi pääosin vaikeimpaan vaikeustasoon ja loput kaksi toiseksi vaikeimpaan, mutta kaikissa ryhmissä on pelattu myös muiden vaikeustasojen koreografioita. Kattavaa palautetta näistä muista tasoista ei vielä kuitenkaan ole, joten jätämme niiden osalta analysoinnin myöhempään kertaan.

Testaajien täyttämä palautelappu sisältää kysymyksen "Kuinka suuri osa koreografiasta on mielestäsi ok?". Vastaukset ovat pääosin vaihdelleet välillä 20-100%, joskin pari yksittäistä 0% tulostakin löytyy. Vaikeimman vaikeustason keskiarvoksi on tällä hetkellä muodostunut 82,51%. Joukossa on vain kuusi palautetta, joiden tulos on alle 70%, kun taas 90% tai yli on ansainnut peräti 36 palautelapuista. Muutamia selkeitä huteja lukuunottamatta vaikeimpiin koreografioihin on siis oltu varsin tyytyväisiä. Toiseksi vaikeimman vaikeustason keskiarvo on peräti 87,55%. Alle 70% tuloksia on vain neljä, kun taas 90% tai yli on annettu 69 palautelapussa. Tällä vaikeustasolla ollaan selkeästi osuttu erittäin lähelle sitä mistä pelaajat pitävät.

Pahimmat haukut saaneissa koreografioissa on yleisin ongelma ollut jonkin ärsyttävän tempun liiallinen toistaminen tai liiallinen vaikeus, kuten vaikkapa liian crossikas koreografia tai hypyt keskellä muutenkin vaikeaa kohtaa. Parissa tapauksessa syynä on ollut vain yksinkertaisesti "tylsyys", mutta muuten rytmipuolella valitusta ei ole oikeastaan tullut. Kehuja taas ovat keränneet esimerkiksi hyvät peruskoreografiat sekä muutamat erikoisemmat kikkailut, jotka on onnistuttu toteuttamaan hyvin. Monessa tapauksessa testaajat ovat nauttineet pelaamisesta vaikka kappale itsessään on ollut heidän makuunsa täysin sietämätön. Tätä pidämme suurena saavutuksena. Osa testaajista ehti jo julistaa tiettyjä koreografioita omaan kaikkien aikojen top-listaansakin, mistä olemme erittäin tyytyväisiä.

Loppusanat


Pelitestaajien palaute on antannut meille varmistusta siitä että etenemme oikeaan suuntaan. Luvassa on kuitenkin vielä paljon testattavaa sekä helpompien koreografioiden että itse pelin saralla, joten työ ei suinkaan ole vielä ohi. Muista pitää blogia silmällä tulevien päivitysten varalta! Lupaamme ylläpitää tiheämpää päivitystahtia.

2 kommenttia:

  1. Onko mitään tietoa, meinaatteko julkaista editorianne julkisesti pelin mukana? Tai nuo doublesteppien ja suuntien tunnistukset vaikuttavat melko kätevältä ominaisuudelta (uusillekin) steppifilujen tekijöille.

    VastaaPoista
  2. Kyllä, tarkoitus on ajan myötä julkaista editorikin muiden käyttöön, mutta tarkempia detaileja julkaisuajasta ja -tavasta ei vielä ole tiedossa.

    VastaaPoista