.
Me olemme Trix Games ja kehitämme tanssipeliä. Tämä on kehitysblogimme, johon kirjoitamme kuulumisia pelin kehityksestä.

perjantai 26. helmikuuta 2010

Pelin käyttöliittymän ensiesittelyä

Tällä kertaa perehdymme ensimmäistä kertaa itse peliin ja sen ominaisuuksiin. Esitämme projektin alkuvaiheissa tehtyjä konsepteja ja pureudumme sitä kautta yksityiskohtiin, joihin projektissamme on kiinnitetty huomiota. Tarkoituksena on välittää tiimimme kiinnostus pienimpiinkin yksityiskohtiin ja niiden saattaminen lopputulokseen, joka tuottaa pelaajan kannalta parhaan mahdollisen kokemuksen.

Päävalikko


Avatessasi tietokonepelin olet todennäköisesti tottunut siihen, että ensin sinulle näytetään pelin tekemisessä mukana olleiden yritysten logoja ynnä muita turhuuksia, joita katsellessa vierähtää hetki jos toinenkin. Tanssipelien saralla tämä mainosvyöry on ollut perinteisesti hieman pienempää, mutta esimerkiksi kaikille In The Groove -pelin käyttäjille ovat tuttuja alun mainosvideon alkuääni, sekä enterin tai startin painamista seuraavat äänet, joiden saattelemana päädytään päävalikkoon. Suunnittelufilosofiaamme kuvastaa hyvin se, että peli aukeaa suoraan päävalikkoon ilman yhtään turhaa mainosta tai muuta käyttäjän aikaa kuluttavaa ruutua. Avattuasi pelin kohtaat suunnilleen tämän näköisen ruudun:




Päävalikon tärkein ominaisuus on tietysti valintalista, jonka avulla pääset haluamiisi pelin toimintoihin, kuten varsinaiseen pelimoodiin tai esimerkiksi pelin asetuksiin. Valintalista on selkeästi esillä ja kaikki vaihtoehdot on nimetty selkeästi. (Huomatkaa että valikkovaihtoehtojen määrä ja sisältö ei välttämättä vastaa lopullista peliä.)

Lisäksi päävalikossa on ovelasti toteutettuna uusille käyttäjille suunnattu ohjeistus. Vasemmassa yläkulmassa on animoitu opas, jossa opetetaan pelin toimintaa ja itse tanssipelaamista.

Kappalevalinta


Itse peliruudun ohella yksi pelin tärkein osa on kappalevalinta. Käyttäjät viettävät suurimman osan ajastaan itse pelaamisen lisäksi kappaleita selaamalla, joten tämän ruudun tulee olla mahdollisimman selkeä, informatiivinen, helppokäyttöinen ja mukava. Pitemmittä puheitta, tällainen on kappalevalintaruudun alkuperäinen konsepti:



Yksi suurimpia päätöksiä kappalevalikon rakenteessa on kappalelistan ja pelaajien henkilökohtaisten tietolaatikoiden sijoittelu. Useiden hyvinkin erikoisten mallien jälkeen päädyimme asetelmaan, jossa kummankin pelaajan omat tiedot ovat reunassa selkeästi pelaajan omalla puolella ja kappalelista paraatipaikalla ruudun keskellä.

Oleellinen mietinnän aihe oli myös itse kappalelistan sisältö, jonka voi toteuttaa joko pelkkänä tekstinä tai graafisina bannereina. Jälkimmäisen esitystavan etuna on kappaleiden selkeä visuaalinen erottaminen listassa ilman näiden päälle siirtymistä, mutta päädyimme käyttämään perinteisempää tekstipohjaista listaan, jotta listalla pystytään näyttämään useampi kuin vain muutama nimi kerrallaan.

Tämän jälkeen loppujen elementtien sijoittelu onkin melko itsestäänselvää. Kappaletta edustava kuvabanneri on tietysti ylhäällä kappalelistan päällä. Vaikeustasojen valinta on oma osuutensa alareunassa. Tällöin molemmille pelaajille yhteinen lista eri vaikeustasoista on keskellä ja lisäksi pelaajan valitsemaa vaikeustasoa korostetaan näyttämällä se suurempana vierellä. Pelaajien informaatio on listattu selkeissä kokonaisuuksissa, jotta haluamansa tiedot löytää nopeasti.

Pelaajille esitetyn informaation määrä on vuosien saatossa kasvanut erilaisten pelillisten ominaisuuksien myötä. Tästä ei kuitenkaan pelissämme aiheudu tukkoisuutta, epäselkeää pientä fonttia tai muita ongelmia, koska hiottu asettelu jättää tarvittaville tiedoille runsaasti tilaa. Sivuilta löydät kaiken aikaisemmista peleistä tutun sisällön, sekä pieniä uutuuksia, joihin palaamme tarkemmin myöhemmissä blogiviesteissä.

Olemme useissa paikoissa pyrkineet selkeyttämään ja korjaamaan aikaisemmissa peleissä ilmenneitä kummallisuuksia. Yksi tällainen outous on aina ollut kappalevalinnassa käytettävä selaustapa. Kappalelistaa on perinteisesti selattu vasemmalla ja oikealla napilla, vaikka lista lähes poikkeuksetta esitetään pystysuunnassa. Tätä kontrollointitapaa oikeuttamaan kappalelistaa on päädytty usein asettamaan kaarimaiseen asetelmaan, mutta lopputuloksena lista valtaa ruudulta enemmän tilaa kuin on tarpeen, eikä kontrollitapa muutu juurikaan selkeämmäksi. Selkein ratkaisu on tietysti selata listaa ylä- ja alanapeilla. Seurauksena vaikeustason valitsemiseen käytetäänkin oikeaa ja vasenta, jolloin myös vaikeustasolista on järkevintä asettaa vaakasuuntaiseksi ja kappalelistalle saadaan enemmän tärkeää tilaa pystysuunnassa.

Blogin jatko


Jatkossa on luvassa muun muassa pelin sisältöä ja uusia ominaisuuksia esitteleviä viestejä, joten muista palata takaisin lukemaan uusimmat viestit. Muista myös vastata edelliseen blogiviestiin ottaaksesi osaa arvontaan. Vastausaika päättyy 15.3. ja arvonta osallistuneiden kesken suoritetaan kuun loppuun mennessä.

5 kommenttia:

  1. Voihan optionsista sitten säätää opetusvideon pois ja saada siihen tilalle jotain muuta infoa, esim. statistiikkaa pelaamisestaan tai muuta mukavaa? Tuskin sitä videota muutaman kerran jälkeen enää kauheasti tarvitsee, ellei se sitten vaihdu pelaajan kehityksen tahdissa, vink vink.

    Tapahtuuko modien valinta suunnilleen samalla tavalla kuin Pumpissa, vai avataanko sitä varten erillinen ruutu kuten ITG:ssä?

    Tuli mieleen, että kappalelistan kappaleiden taustakuvana olevalla palkkisysteemillä voisi ilmoittaa biisilistassa näkyvien kappaleiden vaikeusasteet. Esim. vaikeustason 1/3/5/8/10 kappaleessa tekstin takana on vaikeustasojen värien mukaisia palkkeja, vasemmalta oikealle. Ensin 1 "Novicelle", sitten 2 "Easylle" ("Novicen" 1 palkki overlappaa "Easyn" yhtä), 2 keltaista (3 muuta vaikeusasteen palkkia ovat piilossa edellisten alla), 3 punaista ja 2 sinistä. Näin pelaaja voisi hakea kätevästi suunnilleen haluamansa tasoista kappaletta selaamalla kappalelistaa läpi. Jos tämä ei ole liian epäselkeää, se voisi olla ihan hyvä tapa nopeuttaa ja kätevöittää kappalevalintaa.

    Käyttöliittymä näyttää kyllä hyvältä.

    VastaaPoista
  2. Hyvältä minustakin näyttää. Järkevä tuo kappaleen valinta yläs-alas-nuolista, niinkuin se loogisestikin menee. Tietysti ITG:n jälkeen siihen voi olla hankala tottua, mutta uusille pelaajille se on helpompi tapa selata. Kappaleen tiedoista pituuden näyttäminen on plussaa. Tosin on varmaan tuohon valikkoonkin tottuminen. Se on aika Pumpmainen.

    Tuo alun mainosten olemattomuus kuulostaa myös tosi hyvältä. Päävalikossa minulla myös tuli mieleen että tuo video on aika turha sitten jälkeenpäin. Olis ihan kiva jos siihen sais jotain hyödyllistä/kivaa infoa tms. laitettua.

    VastaaPoista
  3. Vähän samaa mietin tuuccin kanssa, se on semisti epäkätevää että banneri ylhäällä, kappale keskellä ja vaikeustasot alhaalla. Sijoittaisit itse mielummin bannerin, vaikeustasot ja sitte muutama kappale valintalaatikon yläpuolelle, itse valinta ja sitten useampi rivi siihen alle.

    VastaaPoista
  4. Kiitoksia kommenteista. Vastailen tässä muutamiin huomioihin.

    Biisivalintaruudun kontrolleja on tietysti testattu käytännössä ennen päätöksen tekemistä ja myös kauan pelanneet tottuivat uusiin suuntiin erittäin nopeasti. Yllättävänkin nopeasti, kuvittelin itsekin että menisi aikaa oppia tuo uusi jaottelu, mutta eipä siitä koitunut ongelmia.

    Hieno lisäajatus tuo päävalikon opetuspätkän korvaaminen jollain hyödyllisemmällä kokeneille pelaajille. Idea on otettu vastaan ja eiköhän siitä saada aikaiseksi hyvä lopputulos. :)

    Saa heittää lisää kommentteja, kysymyksiä ja ehdotuksia. Luemme kaiken ja vastaamme mihin voimme.

    VastaaPoista
  5. Selvennyksenä, tämän kaltaista ideaa ajattelin kappalelistassa: http://img717.imageshack.us/img717/1875/nimetnc.png

    Mietin vaan, että miten saa kontrastierot tai jonkin muun systeemin sellaiseksi, että teksti ja palkit erottuvat toisistaan sekä muusta taustasta.

    Saattaa myös olla melko sotkuista, liikaa informaatiota yhdellä kerralla, mutta itse käyttäisin kyseistä systeemiä mieluusti jos se olisi vaihtoehtona.

    VastaaPoista